A website thoughtfully crafted with Sandvox
The behavior of customers has changed from all-consumption to collaborative consumption in the past decade. Sharing service is now becoming a major trend in our daily lives. From the view of customers, it has both benefits and risks: it offers benefits such as money saving and environmental protection, but it also has non-negligible risks, such as a risk of stumbling into crime in a worst-case situation. Therefore, it would make sense for human beings not to choose sharing service, since human beings are risk averse by nature. But why do people recently choose sharing service? In this paper, we present a hypothesis to answer this question. We conjecture that “a successful service provider always covers its sharing risks that otherwise must be covered by the customers.” Thus the customers of the sharing service could coop the benefits of sharing solely and this explains the recent rise of sharing service popularization.
シェアリングサービスは,独占して消費し尽くしてしまう態度から,共同消費する態度への大きな潮流である.ところで,シェアリングサービスには顧客から見て,お得とか環境にやさしいといった利益がある一方で,悪くすれば犯罪に巻き込まれるリスクもある.人間は元来リスク回避的であることを考えると,人々はシェアリングサービスを選ばないのが自然と思える.ではなぜ,人々はシェアリングサービスを選ぶようになったのか.我々は,成功しているシェアリングサービスプロバイダーは,大規模な投資を行い,顧客に代わって顧客のリスクを減ずる策を,意図して実装しているからだと考える.実際,カーシェアの大手の米Zipcar社へのインタビューから,利用マナーが悪い顧客を選別し,排除していく仕組みを構築していることがわかった.これにより「利用マナーが良い利用者とカーシェアできる」という使用価値を,Zipcarは作り出した.