お知らせ news

お知らせ

あなたの研究、誰にどう伝えますか?──DGGLで「伝える力」「対話する力」を磨こう How do you Explain your Research? Strengthen Your Communication and Dialogue Skills through DGGL

「自分の研究を、異なる分野の人にもわかりやすく話せたら…」
  「専門外の視点からフィードバックをもらえたら…」

 そんな想いを持つ皆さんに、ぴったりの実践の場があります。

 知識イノベーション研究センターが主催する DGGL(Diversity Gathering for Future Global Leaders) は、研究者が社会とつながる力を育むための対話型セッションです。DGGLでは、大学院生が自らの研究を英語で発表し、参加者同士でフィードバックや意見交換を行います。ポイントは、「専門外の人にも伝わるように話す」こと。

 発表者は、研究テーマの背景や社会的意義を自分の言葉で語ることで、「何を」「なぜ」研究しているのかを見つめ直すことができます。聴き手は、異分野の研究に触れながら、質問やコメントを通じて対話に参加。互いに学び合い、視野を広げていく場となっています。
 この取り組みは、欧州を中心に注目されている「RRI(責任ある研究とイノベーション)」の理念にもつながっています。RRIでは、研究は社会とともに進めるものであり、その過程において「公開性」「包摂性」「相互学習」が重要とされています。DGGLは、まさにその実践の一歩として、研究者自身が社会とのつながりを体感できる機会です。

 また、セッションでは博士後期課程の学生がアシスタントとして参加し、議論のファシリテーションを担当しています。話し合いの流れをつくる力や、異なる意見をつなぐ力を実地で学ぶことができ、次世代のリーダーシップ育成の機会としても機能しています。
 DGGLに参加した学生からは、「自分の研究を言葉にすることで、研究の本質が見えてきた」、「異なる視点を得られて、研究が前に進んだ」といった声が寄せられています。初めての方でも安心して参加できるよう、ファシリテーターとアシスタントがサポートします。
 あなたの研究が、誰かの関心とつながるかもしれない。DGGLは、そんな出会いのある場です。少しでも興味があれば、ぜひ一度参加してみてください。あなたの研究を、社会と対話させてみませんか?

“I wish I could explain my research more clearly to people outside my field.”
“It would be great to get feedback from someone with a completely different perspective.”

If you’ve ever thought this, we’ve got just the place for you.

DGGL (Diversity Gathering for Future Global Leaders) is a discussion-based session hosted by the Center for Knowledge Innovation. It’s designed to help researchers strengthen their ability to communicate and connect with society.

At DGGL, graduate students present their research in English and exchange feedback with participants from a wide range of fields. The key is to explain your work in a way that non-specialists can understand.

By talking about the background and social relevance of their research in their own words, presenters are encouraged to reflect on what they do—and why it matters. Listeners, in turn, get to explore unfamiliar fields and contribute through questions and comments. It’s a space where everyone learns, shares ideas, and expands their perspective.

BACK